Please use this identifier to cite or link to this item: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/18764
Title: La Relación entre la cultura de aprendizaje y el clima laboral en la Agencia de Regulación y Control Hidrocarburífero, ARCH –Matriz
Authors: Cueva Castillo, Roxana Seneida
Keywords: TALENTO HUMANO
GESTION DEL TALENTO HUMANO
CLIMA LABORAL
CULTURA ORGANIZACIONAL
Issue Date: 5-Sep-2017
Publisher: Quito, 2017.
Citation: Cueva Castillo, R. S. (2017). La Relación entre la cultura de aprendizaje y el clima laboral en la Agencia de Regulación y Control Hidrocarburífero, ARCH –Matriz. 99 hojas. Quito : EPN.
Abstract: The present document develops the analysis of the relationship between the learning culture and the working environment of the workers of the Hydrocarbons Regulation and Control Agency, ARCH - Matrix, for which a quantitative analysis was carried out applying an inventory composed of a questionnaire for (Rebelo & Gomes, 2011) and another questionnaire to measure the "Labor Climate" (Ramos, Núñez, Unda, & Mejía, 2016), which have been used to measure the learning culture - "Technology Questionnaire for Creativity and Innovation". validated for use in the Ecuadorian context by the National Polytechnic School. This document includes all the theoretical information and the statistics that validate these constructs. The main results establish that the internal integration and recognition to the performance affect the work climate. Additionally, performance recognition influences the culture to be strong in the Institution. The study has a methodological and practical relevance as it is aimed at identifying what dimensions of culture has been fostered and how they influence the behavior of workers. Likewise, the results obtained will be valuable for academics, researchers and consultants who will be able to continue to investigate new learning relationships with other factors of interest such as business strategy, participative management, technological capabilities, among others.
Description: El presente documento desarrolla el análisis de la relación entre la cultura de aprendizaje y clima laboral de los trabajadores de la Agencia de Regulación y Control Hidrocarburífero, ARCH – Matriz, para lo cual se efectuó un análisis cuantitativo aplicando un inventario compuesto por un cuestionario para medir la cultura de aprendizaje – “Cuestionario de Tecnología para la Creatividad e Innovación”, (Rebelo & Gomes, 2011) y otro cuestionario para medir el “Clima Laboral” (Ramos, Núñez, Unda, & Mejía, 2016), que han sido validados para uso en el contexto ecuatoriano por la Escuela Politécnica Nacional. En este documento se incluye toda la información teórica y los estadísticos que validan estos constructos. Los principales resultados establecen que la integración interna y reconocimiento al desempeño afectan el clima laboral. Adicionalmente el reconocimiento al desempeño influye para que la cultura sea fuerte en la Institución. El estudio tiene una relevancia metodológica y práctica ya que está encaminado a identificar qué dimensiones de la cultura se ha fomentado y cómo estas influyen en el comportamiento de los trabajadores. De igual forma, los resultados obtenidos serán valiosos para académicos, investigadores y consultores quienes podrán seguir indagando por nuevas relaciones del aprendizaje con respecto a otros factores de interés como son la estrategia empresarial, la dirección participativa, las capacidades tecnológicas, entre otros.
URI: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/18764
Type: masterThesis
Appears in Collections:Tesis Maestría en Gerencia Empresarial (FCA)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CD-8152.pdf3,76 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.