Please use this identifier to cite or link to this item: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/19620
Title: Aplicación de un framework de gestión de calidad de datos para el eje estratégico de docencia de la Escuela Politécnica Nacional
Authors: Chela Tipantaxi, Geovanna Marisol
Keywords: CALIDAD DE DATOS
EXECUTING DATA QUALITY PROJECTS
Issue Date: 31-Jul-2018
Citation: Chela Tipantaxi, G. M. (2018). Aplicación de un framework de gestión de calidad de datos para el eje estratégico de docencia de la Escuela Politécnica Nacional. 111 hojas. Quito : EPN.
Abstract: This work aims the adoption and application of a data quality management framework for the National Polytechnic School. The study is proposed to be centered on the strategic axis of teaching. Away the frameworks analyzed, the framework "Executing Data Quality Projects: Ten steps to Quality Data and Trusted Information" is selected, which provides a systematic approach to improve and create quality data and information within any company. The framework is made up of ten steps and also considers the life cycle of information and a business approach to data, people and organization, technology and processes. For this study, we reach step 3 of the evaluation and step 10 of communication, in order to measure and define a baseline of data quality and establish a reporting scheme. As a final result, 8.75% of data quality problems are determined, considering the following quality dimensions: validity, precision, duplicity, compliance, presentation and consistency. About 3 million records were evaluated corresponding to 7.51 % of the total data source. The results correspond to the units: Student Welfare, General Secretary and Teaching Direction of the Strategic Teaching Axis of the National Polytechnic School. Based on the application of the framework, they were found several problems concerning data quality. It is recommended the adoption of a governance scheme that considers data quality as a sustainable process in the time.
Description: Este trabajo tiene como objetivo la adopción y aplicación de un framework de gestión de calidad de datos para la Escuela Politécnica Nacional. Se propone el estudio para el eje estratégico de Docencia. De los frameworks analizados, se selecciona el framework “Executing Data Quality Projects: Ten steps to Quality Data and Trusted Information”, el cual proporciona un enfoque sistemático para mejorar y crear datos e información de calidad dentro de cualquier empresa. El framework está compuesto por diez pasos y también considera el ciclo de vida de la información y un enfoque empresarial de datos, personas y organización, tecnología y procesos. Para este estudio, se llega al paso 3 de la evaluación y al paso 10 de comunicación, con el fin de medir y definir una línea base de calidad de datos y establecer un esquema de reportería. Como resultado final se determina un 8,75% de problemas de calidad de datos, considerando las siguientes dimensiones de calidad: validez, precisión, duplicidad, conformidad, presentación y consistencia. El estudio consideró una base de más de 3 millones de registros que corresponden al 7,51% del total de la fuente de datos. Los resultados corresponden a las unidades: Bienestar Estudiantil, Secretaría General y Dirección de Docencia del Eje Estratégico de Docencia de la Escuela Politécnica Nacional. Basándonos en la aplicación del framework, se concluye que existen problemas importantes concernientes al tema de calidad de los datos y se recomienda la adopción de un esquema de gobernanza que considere a la calidad de datos como un proceso sostenible en el tiempo.
URI: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/19620
Appears in Collections:Tesis Maestría en Software (FIS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CD-9024.pdf1,39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.