Please use this identifier to cite or link to this item: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/19835
Title: Diagnóstico de los procesos de innovación en las organizaciones. Caso de estudio: Escuela Politécnica Nacional
Authors: Toapanta Ponce, Lupe Priscila
Keywords: GESTIÓN DE PROCESOS
ORGANIZACIÓN POR PROCESOS
Issue Date: 12-Nov-2018
Publisher: Quito, 2018.
Citation: Toapanta Ponce, L. P. (2018). Diagnóstico de los procesos de innovación en las organizaciones. Caso de estudio: Escuela Politécnica Nacional. 128 hojas. Quito : EPN.
Abstract: Currently, innovation has become into an enhancement driver for competitiveness, economic growth and welfare society levels increase. Hence, the measurement of innovation processes has played a major role in the academy, since the main challenge universities are facing is the differentiation or diversity in their academic offer and research work, academic offer differentiation will be the goal but the process to achieve it is by the development of innovation. This research work, which is part of the participation of the MIT-REAP Program and Research Projects PIJ-16-10 and PIMI-16-02, shows a diagnosis of innovation processes in the Escuela Politécnica Nacional (EPN) through the construction of a theoretical model that considers Capacities, Results and Impacts (CRI) as the main dimensions that allow us to measure the level of innovation being developed at the institution. The information was collected by doing a survey and having interviews with members of the polytechnic school community in order to adapt the model to the polytechnic context. Likewise, the proposed CRI model went through a validation process with the application of the principal component analysis to know the interrelationships between the variables analyzed and at the same time to define which of them actually help to measure the innovation inside the university. The final part of this study describes the current state of the innovation processes at the EPN.
Description: Actualmente la innovación se ha convertido en un impulsador del mejoramiento de la productividad, la competitividad, el crecimiento económico y el aumento de niveles de bienestar en la sociedad. De ahí que, la medición de los procesos de innovación ha tenido gran protagonismo en la academia, puesto que el principal reto que enfrentan las universidades es la diferenciación en su oferta académica y en la investigación, así pues, la diferenciación es la meta pero el proceso para conseguirla es el desarrollo de la innovación. Esta investigación, que se encuentra en el marco de la participación del Programa MIT-REAP y de los Proyectos de Investigación PIJ-16-10 y PIMI-16-02, presenta un diagnóstico de los procesos de innovación en la Escuela Politécnica Nacional (EPN) mediante la construcción de un modelo teórico que considera a las Capacidades, Resultados e Impactos (CRI) como las principales dimensiones que permiten medir el nivel innovación en la institución. La información se recolecto a través de una encuesta y entrevistas realizadas a miembros de la comunidad politécnica con el fin de que le modelo se adapte al contexto politécnico. Así también, el modelo propuesto CRI atravesó un proceso de validación mediante la aplicación del Análisis de Componentes Principales para conocer las interrelaciones de las variables analizadas y al mismo tiempo definir cuáles son las variables que en realidad ayudan a medir la innovación en la universidad. La parte final de este estudio describe el estado actual de los procesos de innovación en la EPN.
URI: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/19835
Appears in Collections:Tesis Ingeniería Empresarial (IEMP)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CD-9241.pdf3,19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.