Please use this identifier to cite or link to this item: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/19846
Title: Estudio sobre el síndrome de Burnout en docentes de la Escuela Politécnica Nacional
Authors: Manzano Orbe, Luis André
Keywords: SINDROME DE BURNOUT
INVESTIGACIÓN CIENTÍFICA
Issue Date: 13-Nov-2018
Publisher: Quito, 2018.
Citation: Manzano Orbe, L. A. (2018). Estudio sobre el síndrome de Burnout en docentes de la Escuela Politécnica Nacional. 46 hojas. Quito : EPN.
Abstract: This Master’s research focuses on why academic teaching staff at the National Polytechnic University (EPN) are experiencing and living with the various debilitating symptoms of Burnout Syndrome and identifying the main sources of stress that has caused the mental, emotional and physical exhaustion termed ‘Burnout’. In order to measure the ‘level of Burnout’ and the most likely causes of stress amongst academic teaching staff in their particular work environment, which includes the scope and nature of their individual functions, two questionnaires, already validated by previous studies, were used as the primary information gathering tools of this study. According to the results of this study, 10,71% of all full-time academic teaching staff at the National Polytechnic University (EPN) are showing clear symptoms of ‘Burnout’ and that the most common causes of this stress are; the lack of co-operation the lack of communication and constantly adapting to change. However, the study also shows that academic teaching staff find a lack of co-operation and a lack of communication more stressful than dealing with constantly adapting to change, which implies that they have developed ways of coping with ‘constantly adapting to change’. The results also indicate that there are no significant differences in the prevalence, magnitude and common causes of ‘Burnout’ neither between the different genders nor between the various faculties at the university.
Description: La presente tesis de grado se concentra en detectar el padecimiento en los docentes de la Escuela Politécnica Nacional (EPN) del síndrome de Burnout, así como identificar las principales fuentes de estrés que ha generado dicho agotamiento. Se utilizan dos cuestionarios ya validados por estudios anteriores con el objetivo de medir el nivel de Burnout, y de conocer las fuentes de estrés que un docente presenta de acuerdo con la naturaleza de sus funciones y el medio ambiente laboral en el que se desempeña. Los resultados de este estudio reflejan que el 10,71% de los docentes a tiempo completo de la EPN presentan indicios claros de Burnout y las fuentes de estrés que prevalecen tienen relación con las mejoras que se podrían obtener desde el punto de vista profesional, la falta de cooperación, comunicación y la adaptación al cambio. La fuente de estrés que se correlaciona con el Burnout es la falta de cooperación y comunicación entre docentes, esto indica que las demás fuentes de estrés laboral evaluadas mediante el cuestionario Escala de Fuentes de Estrés en el Profesorado (E.F.E.P) no se correlacionan con ningún aspecto del Síndrome de Burnout, esto indica que eventualmente los docentes han desarrollado mecanismos de control que afrontan a la generación del síndrome.
URI: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/19846
Appears in Collections:Tesis Maestría en Administración de Empresas (FCA)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CD-9253.pdf1,16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.