Please use this identifier to cite or link to this item: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/19877
Title: Revisión y evaluación de aplicaciones web para personas con autismo
Authors: Díaz Pazmiño, Esteban Felipe
Keywords: CALIDAD DE SOFTWARE
INGENIERÍA DE SOFTWARE
APLICACIONES WEB
Issue Date: 29-Nov-2018
Publisher: Quito, 2018.
Citation: Díaz Pazmiño, E. F. (2018). Revisión y evaluación de aplicaciones web para personas con autismo. 78 hojas. Quito : EPN.
Abstract: Access to technology in education is essential for the development of students abilities and skills since it allows improving educational processes. People with autism have a natural affinity to work with Information and Communication Technologies; however, information on the purpose and quality of such applications is scarce. The objective of this work was to perform a review and evaluation of web apps for people with autism. The quality of 69 web apps was evaluated using the Mobile App Rating Scale (MARS) model. The review was performed on a set of free apps from the developers websites Doctor TEA and Pictoaplicaciones. 69 apps were evaluated and classified according to the competences of life defined by Wikinclusion. Most web apps are focused on the competences: natural and social environment, and autonomy, sensorimotor and social skills. Through the IBM SPSS Statistics program, the internal consistency between the categories and subcategories of MARS was analyzed. The average score of the MARS categories obtained good reliability which means there is a high consistency in the measurements performed by app testers. 26 apps obtained a MARS score greater than 4, which means they have acceptable quality. To conclude, this work presents a list of web applications with their respective quality scores, as well as a brief description of them. The list can help parents and therapists from INSFIDIM and other institutions in Ecuador who work with people with autism to select quality apps focused on specific competencies, avoiding loss of time when performing searches based on subjective criteria.
Description: El acceso a la tecnología en la educación es esencial para el desarrollo de habilidades y destrezas de los estudiantes, puesto que permite mejorar los procesos educativos. Las personas con autismo tienen una afinidad natural para trabajar con las Tecnologías de la Información y Comunicación, sin embargo, la información sobre el propósito y la calidad de las aplicaciones para personas con autismo es escasa. El objetivo del presente trabajo fue realizar una revisión y evaluación de aplicaciones web para personas con autismo. La calidad de 69 aplicaciones web fue evaluada utilizando el modelo Mobile App Rating Scale (MARS). La revisión se realizó sobre un conjunto de aplicaciones gratuitas de los sitios web de desarrolladores Doctor TEA y Pictoaplicaciones. Se evaluaron y clasificaron 69 aplicaciones de acuerdo a las competencias para la vida definidas por Wikinclusión. La mayoría de las aplicaciones web están enfocadas en la competencia medio natural y social, y en la competencia autonomía, sensomotricidad y habilidades sociales. A través del programa IBM SPSS Statistics, se analizó la consistencia interna entre las categorías y subcategorías de MARS. El puntaje promedio de las categorías del modelo MARS obtuvo una buena confiabilidad lo que significa que existe una alta consistencia en las medidas realizadas por los evaluadores. 26 aplicaciones obtuvieron un puntaje MARS mayor a 4, lo que significa que tienen una calidad aceptable. Como conclusión, este trabajo presenta una lista de aplicaciones web con sus respectivos puntajes de calidad, además de una breve descripción de las mismas. La lista puede ayudar a padres y terapeutas del INSFIDIM y otras instituciones del Ecuador que trabajan con personas con autismo para seleccionar aplicaciones de calidad enfocadas en competencias específicas evitando la pérdida de tiempo al realizar búsquedas basadas en criterios subjetivos.
URI: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/19877
Appears in Collections:Tesis Sistemas Informáticos y de Computación (ISIS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CD-9291.pdf431,47 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.