Please use this identifier to cite or link to this item: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/20417
Title: Revisión sistemática de criterios de calidad para evaluar aplicaciones educativas web y móviles
Authors: Oña Guamán, Carlos Antonio
Keywords: SERVICIOS WEB
DESARROLLO (SOFTWARE)
INGENIERÍA DE SOFTWARE
Issue Date: 1-Aug-2019
Publisher: Quito, 2019.
Citation: Oña Guamán, C. A. (2019). Revisión sistemática de criterios de calidad para evaluar aplicaciones educativas web y móviles. 78 hojas. Quito : EPN.
Abstract: Technology has advanced a lot in recent decades; therefore, educational apps play a key role today. But also, they must meet certain conditions to be optimal for education, so they must follow certain quality criteria, but not only focus on the app itself, but also serve for teaching. For this reason, a systematic review of quality criteria for web and mobile educational apps using PRISMA is carried out. To search for these studies, we proceed with a quantitative review of articles that contain quality criteria, with the help of the PRISMA declaration guides. Quality criteria were found that were grouped into three categories: General, Web and Mobile. Web applications include Instructional Design and mobile applications include Accuracy, Availability, Communication, Learning, Load Time, Pedagogical, Portability and Support. The General category was added because there are results that only mentioned quality criteria for unspecified educational applications. With these criteria, the classification was made for both web and mobile educational applications. Although the studies reviewed detailed quality criteria specifically for educational applications, there are no standards defined at the time of classification and definition of these criteria, each one is at the discretion of each author. PRISMA proved to be a good guide for an agile search of articles. Multiplatform applications for people with disabilities were evaluated again, demonstrating that the MARS tool is useful for evaluating educational applications both web and mobile, and it can be further improved with new criteria.
Description: La tecnología ha avanzado mucho en las últimas décadas, por ende, las aplicaciones educativas juegan un papel clave en la actualidad. Pero, asimismo, deben cubrir ciertas condiciones para que sean óptimas para la educación, por lo cual deben seguir ciertos criterios de calidad, pero que no solo se enfoquen en la aplicación en sí, sino también que sirvan para la enseñanza. Por tal motivo, se realiza una revisión sistemática de criterios de calidad para aplicaciones educativas web y móviles utilizando PRISMA. Para la búsqueda de dichos estudios, se procede con una revisión cuantitativa de artículos los cuales contengan criterios de calidad, con la ayuda de las guías de la declaración PRISMA. Se encontraron criterios de calidad que se agruparon en tres categorías: General, Web y Móvil. En aplicaciones web se incluye Diseño Instruccional y con aplicaciones móviles se incluyen Exactitud, Disponibilidad, Comunicación, Aprendizaje, Tiempo de carga, Pedagógico, Portabilidad y Soporte. Se añadió la categoría General debido a que existen resultados que solamente mencionaban criterios de calidad para aplicaciones educativas sin especificar. Con esos criterios se hizo la clasificación tanto para aplicaciones educativas web como para móviles. Aunque los estudios revisados detallaban criterios de calidad concretamente para aplicaciones educativas, no existen normas definidas al momento de la clasificación y definición de dichos criterios, cada uno está al juicio de cada autor. PRISMA demostró ser una buena guía para una búsqueda ágil de los artículos. Se evaluaron de nuevo aplicaciones multiplataforma para personas con discapacidad, demostrando que la herramienta MARS es útil para evaluar aplicaciones educativas tanto web como móviles, y se le puede mejorar aún más con nuevos criterios.
URI: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/20417
Appears in Collections:Tesis Sistemas Informáticos y de Computación (ISIS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CD 9898.pdf908,31 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.