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Title: Estudio de la gestión de marketing en las Instituciones de Educación Superior Privadas del Ecuador
Authors: Guanga Auqui, José David
Keywords: GESTIÓN DE MARKETING
ESTRATEGIAS DE MARKETING
GESTIÓN ORGANIZACIONAL
Issue Date: 9-Apr-2020
Publisher: Quito, 2020.
Citation: Guanga Auqui, J. D. (2020). Estudio de la gestión de marketing en las Instituciones de Educación Superior Privadas del Ecuador. 179 hojas. Quito : EPN.
Abstract: The purpose of this research work is to describe the current situation of marketing management in private Higher Education Institutions of category A, B and C of Ecuador to determine the relationship between marketing management and the effectiveness in compliance with the institutional objectives, in order to contrast the situation with public Higher Education Institutions. The analysis is based on a compilation of qualitative and quantitative data obtained through surveys and structured interviews conducted to the coordinator, director or person who chairs the department of "Communication" or "Marketing", or their equivalents in each institution. The data process, in order to obtain useful information, was carried out through the SSPS program from which it was possible to obtain statistics from both the descriptive analysis and the correlational analysis that facilitated the analysis of results and their interpretation. For the study, a registration was made to all private IES in the country considering a 12.5% omission rate, finally a response of 21 IES was obtained and from this the main results of the study demonstrate that the application of marketing strategies and tools in the Private IES are basically to meet the needs of the demand and depending on the results a series of activity is developed that confirms the presence of a marketing management.
Description: El presente trabajo de investigación tiene como objetivo describir la situación actual de la gestión de marketing en las Instituciones de Educación Superior privadas de categoría A, B y C del Ecuador determinar la relación existente entre la gestión del marketing y la efectividad en el cumplimiento de los objetivos institucionales, con el fin de contrastar la situación con las Instituciones de Educación Superior públicas. El análisis se basa en una recopilación de datos cualitativos y cuantitativos obtenidos mediante encuestas y entrevistas estructuradas realizadas al coordinador/a, director/a o persona que presida el departamento de “Comunicación” o “Marketing”, o sus equivalentes en cada institución. El proceso de los datos, para poder obtener información de utilidad, se lo realizó a través del programa SSPS del cual se pudo obtener estadísticos tanto del análisis descriptivo como del análisis correlacional que facilitaron el análisis de resultados y su interpretación. Para el estudio se realizó un registro a todas las IES privadas del país considerando una tasa de omisión del 12.5%, finalmente se obtuvo respuesta de 21 IES y de esto los principales resultados del estudio demuestran que la aplicación de estrategias y herramientas de marketing en las IES privadas son básicamente para conocer las necesidades de la demanda y en función de los resultados se desarrolla una serie de actividades que constan la presencia de una gestión de marketing.
URI: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/20823
Appears in Collections:Tesis Ingeniería Empresarial (IEMP)

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