Please use this identifier to cite or link to this item: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/20866
Title: Capital humano y crecimiento económico, período 1990 - 2017
Authors: Escobar Lomas, Jéssica Vanessa
Keywords: ECONOMÍA
CAPITAL HUMANO
CRECIMIENTO ECONÓMICO
Issue Date: 11-May-2020
Publisher: Quito, 2020.
Citation: Escobar Lomas, J. V. (2020). Capital humano y crecimiento económico, período 1990 - 2017. 63 hojas. Quito : EPN.
Abstract: Why do countries have different levels of wealth and grow at different rates? This question has been raised by several researchers, who suggest that the key to answering this question is human capital. In this context, this research analyzes the effect of human capital on the economic growth of 45 countries in the world from 1990 to 2017. Human capital is divided into education capital and health capital. The variables used, in the first case, correspond to a subdivision according to the level of education, that is, primary, secondary and higher education. In the case of health, life expectancy is used. In addition, two control variables related to the economic aspect of the countries are introduced. For this, using data from the World Bank, the UNESCO Institute for Statistics, and the Federal Reserve Bank, a Corrected Standard Errors for Panel (PCSE) model is estimated. The results suggest that education has a significant and positive effect on economic growth. Health and economic variables also have a significant and positive influence on economic growth.
Description: ¿Por qué los países poseen distintos niveles de riqueza y crecen a distintas tasas? Esta interrogante ha sido planteada por varios investigadores, quienes sugieren que, la clave para responder a esta pregunta es el capital humano. En este contexto, la presente investigación analiza el efecto del capital humano sobre el crecimiento económico de 45 países del mundo desde 1990 hasta 2017. El capital humano es dividido en capital educación y capital salud. Las variables utilizadas, en el primer caso, corresponden a una subdivisión según el nivel de educación, es decir: primaria, secundaria y educación superior. Para el caso de la salud, se utiliza la esperanza de vida. Además, se introduce dos variables de control relacionada con el aspecto económico de los países. Para esto, usando datos del Banco Mundial, el Instituto de Estadística de la UNESCO, y el Banco de la Reserva Federal, se estima un modelo de Errores Estándar Corregidos para Panel (PCSE). Los resultados sugieren que, la educación tiene un efecto significativo y positivo sobre el crecimiento económico. La salud y las variables de tipo económico también influyen significativa y positivamente en el crecimiento económico.
URI: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/20866
Type: bachelorThesis
Appears in Collections:Tesis Ciencias Económicas y Financieras (ICEF)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CD 10388.pdf870,33 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.