Please use this identifier to cite or link to this item: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/20892
Title: Estudio de estándares para la descripción y reutilización de objetos de aprendizaje y su implementación para un caso de estudio
Authors: Guacapiña Cevallos, María Belén
Keywords: APRENDIZAJE
INCLUSIÓN EDUCATIVA
EDUCACIÓN
Issue Date: 19-May-2020
Publisher: Quito, 2020.
Citation: Guacapiña Cevallos, M. B. (2020). Estudio de estándares para la descripción y reutilización de objetos de aprendizaje y su implementación para un caso de estudio. 117 hojas. Quito : EPN.
Abstract: The present degree project presents a study of the characteristics, standards and tools of creation of the OAs, through a documentary review. In addition, its application in a case study, which deals with the development of a Learning Object Management System to teach about ICT Tools for education as support for the teaching-learning process, using an agile approach based on SCRUM. This document is divided into four chapters. The introduction chapter, which concisely describes the problem, hypothesis, objectives and methodological proposal. The second chapter, which consists of the development of the documentary review following the methodology of Morales, through which the frame of reference is established that is the basis for the development of the case study. The third chapter describes the methodology for the development of the web application with an agile approach, based on SCRUM together with the pilus methodology adapted to the needs of the project, for the lifting of requirements. In addition, it describes the evaluation of the application, through functional tests using test cases and usability tests using an experimental protocol focused on the Computer System Usability Questionnaire (CSUQ), proposed by IBM. Finally, the fourth chapter presents the conclusions, perspectives and recommendations of the project, which were written based on the development of the project and the analysis of the results obtained.
Description: El presente proyecto de titulación presenta un estudio de las características, estándares y herramientas de creación de los OAs, a través de una revisión documental. Además, de su aplicación en un caso de estudio, el cual trata del desarrollo de un Sistema de Gestión de Objetos de Aprendizaje para enseñar sobre Herramientas TIC para la educación como apoyo para el proceso de enseñanza-aprendizaje, usando un enfoque ágil basado en SCRUM. Este documento se encuentra dividido en cuatro capítulos. El capítulo de introducción, el cual describe de forma concisa la problemática, hipótesis, los objetivos y propuesta metodológica. El segundo capítulo, el cual consta del desarrollo de la revisión documental siguiendo la metodología de Morales, mediante el cual se establece el marco de referencia que es la base para el desarrollo del caso de estudio. El tercer capítulo describe la metodología para el desarrollo de la aplicación web con un enfoque ágil, basado en SCRUM junto con la metodología iPlus adaptada a las necesidades del proyecto, para el levantamiento de requerimientos. Además, describe la evaluación de la aplicación, mediante pruebas funcionales usando casos de prueba y pruebas de usabilidad utilizando un protocolo experimental enfocado en el cuestionario Computer System Usability Questionnaire (CSUQ), propuesto por IBM. Finalmente, el cuarto capítulo expone las conclusiones, perspectivas y recomendaciones del proyecto, las cuales fueron redactadas a partir del desarrollo del proyecto y el análisis de los resultados obtenidos.
URI: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/20892
Appears in Collections:Tesis Sistemas Informáticos y de Computación (ISIS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CD 10413.pdf1,23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.