Please use this identifier to cite or link to this item: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/21067
Title: Estudio de las habilidades sociales en los estudiantes universitarios. caso: estudiantes de ingeniería empresarial de la Escuela Politécnica Nacional
Authors: Flores Lascano, Edgar Santiago
Keywords: EDUCACIÓN SUPERIOR
HABILIDADES SOCIALES
TEST DE GOLDSTEIN
Issue Date: 12-Aug-2020
Publisher: Quito, 2020.
Citation: Flores Lascano, E. S. (2020). Estudio de las habilidades sociales en los estudiantes universitarios. caso: estudiantes de ingeniería empresarial de la Escuela Politécnica Nacional. 93 hojas. Quito : EPN.
Abstract: Social skills have an important role in people development. In higher education, these social skills generate interpersonal relationships that help personal and social improvement. The aim of this work was to study the differences of the social skills categories of the Business Engineering students of the National Polytechnic School. The categories of social skills used in this research are based on the studies of Arnold Goldstein. The methodology used was quantitative, focusing on the values obtained by applying the Goldstein social skills test, a tool with which the information was collected. This test was applied to 136 students of the Business Engineering. The statistical analysis used was descriptive, presenting data in tables and graphs, and inferential, performing ANOVA tests to determine if there are significant differences in the levels of social skills in the different categories, taking gender and semester as independent variables. The results revealed that the students possess a medium-high level of social skills, having a greater deficit in basic and advanced skills, it was evident that due to their academic training the planning skills in which their strengths lie have improved, but not in the other categories.
Description: Las habilidades sociales tienen un papel importante en el desarrollo de las personas. En la educación superior, estas habilidades sociales generan relaciones interpersonales que ayudan al desarrollo personal y social. El presente trabajo de titulación tuvo como objetivo estudiar las diferencias entre las categorías de habilidades sociales de los estudiantes de Ingeniería Empresarial de la Escuela Politécnica Nacional. Las categorías de habilidades sociales utilizadas en esta investigación están basadas en los estudios de Arnold Goldstein. La metodología utilizada fue cuantitativa enfocándose en los valores obtenidos mediante la aplicación del test de habilidades sociales de Goldstein, herramienta con la cual se recolectó la información. Este test se aplicó a 136 estudiantes de la carrera de Ingeniería Empresarial. El análisis estadístico utilizado fue descriptivo presentando datos en tablas y gráficos, e inferencial realizando pruebas ANOVA para determinar si existen diferencias significativas en los niveles de habilidades sociales de las diferentes categorías tomando como variables independientes el género y semestre. Los resultados demostraron que los estudiantes poseen un nivel medio-alto de habilidades sociales, teniendo mayor déficit en habilidades básicas y avanzadas, se evidenció que debido a su formación académica han mejorado las habilidades de planificación en las cuales radican sus fortalezas.
URI: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/21067
Appears in Collections:Tesis Ingeniería Empresarial (IEMP)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CD 10583.pdf1,96 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.