Please use this identifier to cite or link to this item: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/21287
Title: El acoso sexual en las Instituciones de Educación Superior caso: Departamento de Ciencias Básicas de la Escuela Politécnica Nacional - EPN
Authors: Martínez Vizuete, Mélanie Elizabeth
Keywords: ACOSO SEXUAL
VIOLENCIA DE GÉNERO
EDUCACIÓN
Issue Date: 7-Jul-2020
Publisher: Quito, 2020.
Citation: Martínez Vizuete, M. E. (2020). El acoso sexual en las Instituciones de Educación Superior caso: Departamento de Ciencias Básicas de la Escuela Politécnica Nacional - EPN. 131 hojas. Quito : EPN.
Abstract: The present investigation intends to identify and characterize the presence of sexual harassment against or among the students of the Department of Basic Sciences (DCB) of the National Polytechnic School (EPN), as well as to know what are the institutional actions of the EPN are in relation to situations of sexual harassment and characterize such situations. This mixed type research is supported in the quantitative phase in the application of the Interpersonal Relationships in Universities (CRIU) survey, which is an instrument developed and validated for the context of Ecuador's Higher Education Institutions by a group of experts from the Salesian Polytechnic University in conjunction with other universities in the country. For other part, the qualitative phase relied on the results of the opinions expressed in the surveys carried out on the majority of students that make up the DCB of the EPN. The investigation showed the following main results: a) The presence of the 22 situations characterized as sexual harassment in the questionnaire applied. b) The greatest number of victims of acts of sexual harassment were among students. c) The EPN does not have its own protocol for assistance to victims in case of sexual harassment; However, they are working on making one. d) The majority of victims of sexual harassment situations agree that these acts should be reported to university authorities and legal instances that protect the integrity of the affected party through the exercise of their rights, although there is a considerable percentage that states that they should only be reported in serious cases and not from a moderate level.
Description: La presente investigación tiene la intención de identificar y caracterizar la presencia de acoso sexual en contra o entre los estudiantes del Departamento de Ciencias Básicas (DCB) de la Escuela Politécnica Nacional (EPN), así como conocer cuáles son las acciones institucionales de la EPN frente a situaciones de acoso sexual y caracterizar dichas situaciones. Esta investigación de tipo mixta se apoya en la fase cuantitativa en la aplicación de la encuesta de Convivencia y Relaciones Interpersonales en las Universidades (CRIU) el cual es un instrumento desarrollado y validado para el contexto de las Instituciones de Educación Superior del Ecuador por parte de un grupo de expertas de la Universidad Politécnica Salesiana en conjunto con otras universidades del país. Por su parte la fase cualitativa se apoyó en los resultados de las opiniones vertidas en las encuestas realizadas a la mayoría de estudiantes que conforman el DCB de la EPN. La investigación arrojó como principales resultados: a) La presencia de las 22 situaciones caracterizadas como acoso sexual en el cuestionario aplicado. b) La mayor cantidad de víctimas de actos de acoso sexual fueron entre estudiantes. c) La EPN no cuenta con un protocolo propio de atención a las víctimas en caso de presentarse situaciones de acoso sexual; sin embargo, se encuentran trabajando en la elaboración de uno. d) La mayoría de las víctimas de situaciones de acoso sexual coinciden en que estos actos deberían ser denunciados ante autoridades universitarias e instancias legales que protejan la integridad del afectado a través del ejercicio de sus derechos, aunque hay un porcentaje considerable que expresa que solamente debe ser denunciado en casos graves y no desde nivel moderado.
URI: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/21287
Appears in Collections:Tesis Ingeniería Empresarial (IEMP)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CD 10803.pdf2,69 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.