Please use this identifier to cite or link to this item: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/8947
Title: Modelo de Gestión para una organización del sector de telecomunicaciones
Authors: Quishpe Jácome, Carlos Gustavo
Keywords: Estrategia empresarial
Administración de procesos
Issue Date: 12-Dec-2014
Publisher: Quito, 2014.
Abstract: Resumen .- El presente trabajo elabora un modelo de gestión tecnológica para el Departamento de Ingeniería de una compañía del sector de telecomunicaciones; el modelo emprende una mejora de la eficiencia en los procesos de la organización para las diferentes etapas de los proyectos, apalancado en la elaboración de un proceso de Planificación Estratégica para el Departamento de Ingeniería, alineado con los valores institucionales que permita el cumplimiento de los objetivos empresariales; se elaboran los procesos de planificación, ejecución, monitoreo, evaluación, cierre de proyectos, servicios y productos de telecomunicaciones que forman parte del portafolio ofertado por la compañía. El modelo desarrolla una Planificación Estratégica usando una metodología de mejora continua PHVA: Planificar, Hacer, Verificar, Actuar, en donde se contempla la elaboración de Macro Objetivos, Planes Tácticos, Plan Operativo para el Departamento de Ingeniería y Cuadro de Mando Integral. Analiza el organigrama funcional del Departamento de Ingeniería para solventar y superar problemas decantados del análisis interno de la organización. El trabajo elabora el Plan de Implementación, con las acciones a seguir para la puesta en práctica del modelo. Abstract .- This paper addresses the development of a technology management model for the engineering department of a company in the telecommunications sector, the model undertakes an efficiency improvement of organizational processes for different stages of the projects, leveraged on development of a strategic planning process for the Department of Engineering, aligned with organizational values and allowing the fulfillment of business objectives is made the planning, implementation, monitoring, evaluation and project closure or telecommunications services that are part of the portfolio of products offered by the company. The model develops a Strategic Planning using a continuous improvement methodology PDCA: Plan, Do, Check, Act, where it includes the development of Macro Objectives, Tactical Plans, the development of an Operational Plan for the Department of Engineering and a Table Scorecard. It provides an analysis of the functional organization of the Engineering Department with the conviction decanted solve problems and improve internal analysis of the organization. The paper concludes with the development of an Implementation Plan, which based on what defines actions to be developed for the implementation of the model.
Description: 113 hojas : ilustraciones, 29 x 21 cm + CD-ROM 5993
URI: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/8947
Type: masterThesis
Appears in Collections:Tesis Maestría en Gerencia Empresarial (FCA)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CD-5993.pdf2,96 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.