Please use this identifier to cite or link to this item: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/17500
Title: Review de los modelos de competencias diseñados del 2000 al 2016 y propuesta de un modelo teórico
Authors: Herrera Marvit, Andrés Esteban
Keywords: TALENTO HUMANO
GESTIÓN POR COMPETENCIAS
Issue Date: 18-Jul-2017
Publisher: Quito, 2017.
Citation: Herrera Marvit, A. E. (2017). Review de los modelos de competencias diseñados del 2000 al 2016 y propuesta de un modelo teórico. 75 hojas. Quito : EPN.
Abstract: This Master's thesis aims to present an analysis on the trends that have been presented between the years 2000 and 2016 regarding models of competences. The result of this review will allow future research on competencies to have a basis of analysis that allows to direct efforts knowing the elements, structure, applications and trending definitions on this subject. 61 articles and scientific documents were analyzed, through the application of a form for its systematization. The obtained information was submitted to a qualitative analysis in which an evaluation of the main identified variables was made and later, a quantitative study was carried out by means of the application of the Pearson correlation coefficient, in order to detect the strength of the existing relationship between the variables that are part of this study. As a result, a marked tendency has been identified to define competency models that respond to specific needs and requirements of certain productive organizations or sectors. Likewise, it was possible to verify the scarce scientific production of Ecuador on this subject. In the same way, this work presents a proposal of a competency model, the same one that can be applied to any type of organization and that considers external factors (socio-cultural context, competencies, politics, among others) and internal factors ( strategy, processes, performance, among others).
Description: Esta tesis de Maestría, tiene como objetivo presentar el análisis de las tendencias que se han presentado entre los años 2000 y 2016, respecto a modelos de competencias. El resultado de este review, permitirá que futuras investigaciones sobre competencias cuenten con una base de análisis que permita direccionar sus esfuerzos, conociendo los elementos, estructura, aplicaciones y definiciones sobre esta temática. Se analizaron 61 artículos y documentos científicos, y para facilitar su entendimiento y sistematización se aplicó un formulario. La información obtenida fue analizada cualitativamente, para lo cual se hizo una valoración de las principales variables identificadas; posteriormente, se realizó un estudio cuantitativo mediante la aplicación del coeficiente de correlación de Pearson, con la finalidad de detectar la fuerza del relacionamiento existente entre las variables que formaron parte de este estudio. Como resultado se ha identificado una marcada tendencia a definir modelos de competencias que respondan a necesidades y requerimientos específicos de ciertas organizaciones o sectores productivos. Se pudo constatar la escasa producción científica del Ecuador sobre esta temática. De igual manera, el presente trabajo expone una propuesta de modelo de competencias, que puede ser aplicado a cualquier tipo de organización ya que considera factores externos (contexto socio cultural, competencia, políticas, entre otras) y factores internos (estrategia, procesos, estructura, desempeño, entre otros).
URI: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/17500
Type: masterThesis
Appears in Collections:Tesis Maestría en Gestión del Talento Humano (FCA)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CD-8001.pdf1,17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.