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Title: Estudio de un sistema de propulsión distribuida de un vehículo aéreo no tripulado con ingestión de la capa límite, aplicado en la región andina
Authors: Saá Madrigal, Juan Manuel
Keywords: MECÁNICA DE FLUIDOS
ANÁLISIS NÚMERICO
TURBOMÁQUINAS
Issue Date: 23-Feb-2018
Publisher: Quito, 2018.
Citation: Saá Madrigal, J. M. (2018). Estudio de un sistema de propulsión distribuida de un vehículo aéreo no tripulado con ingestión de la capa límite, aplicado en la región andina. 50 hojas. Quito : EPN.
Abstract: In previous work, a preliminary configuration with distributed propulsion using a blended wing body (BWB) aircraft was assessed using a parametric analysis. From this study, intake pressure losses greatly affect the propulsor’s performance. This work aims to refine the model developed previously for distributed propulsion performance assessment using different approaches to model intake pressure losses. For this purpose, semi-empirical correlations for incompressible flow, were utilized, which relate the duct geometry with flow characteristics to calculate the intake friction coefficient. Furthermore, the suitability of implementing boundary layer ingestion (BLI) with thrust split over the distributed propulsion configuration has been evaluated. The case of study takes place in the Andean region and hence the cruise altitude for the study has been set at 3000 m above sea level. Preliminary results show that the intake losses based on the taken approaches are small for the case of no BLI configurations. However, in the case of BLI, where more sophisticated intake configurations to re-arrange the flow are needed the current model is not able to capture their performance. In the case of BLI and thrust split their design space was examined. From this analysis improvements of around 0,2% in propulsive efficiency and a increase in power consumed of 19% due to distortion because of BLI implementation were found.
Description: Este trabajo tiene como objetivo refinar un modelo desarrollado previamente para la evaluación del rendimiento de propulsión distribuida en una aeronave no tripula de configuración BWB. Se utilizaron las correlaciones semiempíricas para el flujo incompresible, que relacionan la geometría del ducto con sus características para calcular el coeficiente de fricción de la entrada. Además, se ha evaluado la idoneidad de implementar la ingestión de capa límite (BLI) con división de empuje sobre la configuración de propulsión distribuida. El caso de estudio tiene lugar en la región andina y la altitud para el estudio se estableció 3000 m sobre el nivel del mar. Los resultados preliminares muestran que las pérdidas de ingesta basadas en los enfoques tomados son pequeñas para el caso de configuraciones sin BLI. Sin embargo, en el caso de BLI, donde se necesitan configuraciones de consumo más sofisticadas para reorganizar el flujo, el modelo actual no puede capturar su rendimiento. En el caso de BLI y empuje dividido se examinó su espacio de diseño. Desde este análisis, se encontraron mejoras de alrededor del 0,2% en la eficiencia de propulsiva y un aumento en la potencia consumida del 19% por la distorsión debido a la implementación de BLI.
URI: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/19229
Type: bachelorThesis
Appears in Collections:Tesis Mecánica (IM)

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