Please use this identifier to cite or link to this item: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/19520
Title: Desarrollo de una aplicación de estructuras gramaticales por acciones para la enseñanza en el Instituto Fiscal de Discapacidad Motriz mediante experiencia de usuario
Authors: Pacheco Correa, Alexander Josué
Keywords: SISTEMAS DE INFORMACION
DISCAPACIDAD INTELECTUAL
APLICACIONES DE COMPUTADOR
Issue Date: 3-Jul-2018
Publisher: Quito, 2018.
Citation: Pacheco Correa, A. J. (2018). Desarrollo de una aplicación de estructuras gramaticales por acciones para la enseñanza en el Instituto Fiscal de Discapacidad Motriz mediante experiencia de usuario. 93 hojas. Quito : EPN.
Abstract: The following integrative project was carried out in collaboration with therapists from the INSFIDIM motor disability fiscal institution. Since this institute has the majority of children with intellectual disabilities, the therapists shall help and give specialized classes to each child for their learning, in order to do it, they need costumed tools. The objective of this work is to develop a web and mobile application for teaching grammatical structures by actions. The methodology that was used for the development of the application was the user experience linked to the prototyping which allowed having three versions of the application, they were low, medium and high fidelity. In order to rate the quality and usability of the application, an evaluation to each prototype was made and in the final prototype the tools HEART from google were used. It allowed to measure the happiness and completed tasks. Also, the scale of classification of mobile applications for the health was used. The happiness surveys and completed tasks showed that the therapists welcomed the application very well, the use was made simple and adequate and they also showed acceptance to the specifications of the application. The scale of classification of mobile applications for health by its acronym in English MARS indicated on the application Acciones a score of 4 out of 5. It indicates that it is an adequate application to use and of high quality. The methodology of user experience and prototyping allowed us to create a successful, useful and simple application for users that meet their needs and it can be used for the education of children according to the criteria of happiness metrics and completed tasks of google HEART and of the MARS classification tool.
Description: El presente proyecto integrador se realizó en colaboración con terapeutas de la institución fiscal de discapacidad motriz INSFIDIM, al poseer este instituto la mayoría de niños con discapacidad intelectual las terapeutas deben ayudar y dar clases especializadas a cada niño para su aprendizaje para lo cual necesitan de herramientas personalizadas para su ayuda. El objetivo del presente trabajo es desarrollar una aplicación web y móvil para la enseñanza de estructuras gramaticales por acciones. La metodología que se utilizó para el desarrollo de la aplicación fue la experiencia de usuario unida al prototipado lo que permitió tener tres versiones de la aplicación las mismas fueron de baja , media y alta fidelidad, para calificar la calidad y usabilidad de la aplicación se realizó una evaluación a cada prototipo y en el prototipo final se utilizaron las herramientas de google HEART que permitió medir la felicidad y tareas completadas también se utilizó la escala de clasificación de aplicaciones móviles para la salud. Las encuestas de felicidad y tareas completadas mostraron que los terapeutas acogieron muy bien a la aplicación su uso se les hizo sencillo y adecuado además mostraron aceptación a las especificaciones de la aplicación. La escala de clasificación de aplicaciones móviles para la salud por sus siglas en ingles MARS indico sobre la aplicación Acciones un puntaje de 4 sobre 5 que indica una aplicación adecuada y de calidad para su uso. La metodología de experiencia de usuario y prototipado permitió crear una aplicación exitosa, usable y sencilla para los usuarios, que satisfagan sus necesidades y puedan utilizarla para la educación de los niños según los criterios de las métricas felicidad y tareas completadas de google HEART y de la herramienta de clasificación MARS
URI: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/19520
Type: bachelorThesis
Appears in Collections:Tesis Sistemas Informáticos y de Computación (ISIS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CD-8913.pdf1,15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.