Please use this identifier to cite or link to this item: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/21795
Title: Los factores personales, sociales e institucionales que inciden en el acoso escolar en América Latina.
Authors: Barrera Lozada, Mayra Emilia
Díaz Cevallos, Marcos Eduardo
Keywords: ACOSO FÍSICO
REGRESIÓN LOGÍSTICA
Issue Date: 25-Aug-2021
Publisher: Quito, 2021
Citation: Barrera Lozada, M. E. & Díaz Cevallos, M. E. (2021). Los factores personales, sociales e institucionales que inciden en el acoso escolar en América Latina. 66 hojas. Quito : EPN.
Abstract: Bullying is aggressive behavior that involves negative actions that have the purpose of harming and inconveniencing another person who has difficulty defending himself. Bullying among peers is part of the daily reality of educational institutions worldwide, causing serious consequences for victims, both for their mental and physical health. Several studies have identified that there are personal and environmental factors that influence and interact with each other and explain the fact that certain children are more likely to suffer different types of bullying, which can be: physical, verbal and relational. This study analyzes the personal, social and institutional factors that affect the probability that a student is a victim of different types of bullying in Latin America. For this, a logistic regression model is estimated, for each type of bullying, with data from the International Program for Student Assessment (PISA), year 2018. The results suggest that, in Latin America, relational bullying is the most frequent in schools and that students with a higher socioeconomic status are more likely to be victims of bullying, regardless of the type of school they attend.
Description: El acoso escolar es un comportamiento agresivo que involucra acciones negativas que tienen la finalidad de dañar e incomodar a otra persona que presenta dificultades para defenderse. La intimidación entre pares forma parte de la realidad cotidiana de las instituciones educativas a nivel mundial, causando graves consecuencias en las víctimas, tanto para su salud mental como física. Varias investigaciones han identificado que existen factores personales y ambientales, que influyen e interactúan entre sí y explican el hecho de que ciertos niños tengan una mayor probabilidad de sufrir los distintos tipos de acoso escolar, que pueden ser: físico, verbal y relacional. En este estudio se analizan los factores personales, sociales e institucionales que inciden en la probabilidad de que un estudiante sea víctima de los distintos tipos de acoso escolar en América Latina. Para esto, se estima un modelo de regresión logística, para cada tipo de acoso, con datos del Programa Internacional para Evaluación de Estudiantes (PISA), año 2018. Los resultados sugieren que, en América Latina, el acoso relacional es el más frecuente en las escuelas y que los estudiantes con un mayor nivel socioeconómico tienen mayor probabilidad de ser víctimas de acoso, indistintamente del tipo de escuela a la que asistan.
URI: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/21795
Type: bachelorThesis
Appears in Collections:Tesis Ciencias Económicas y Financieras (ICEF)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CD 11284.pdf1,72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.