Please use this identifier to cite or link to this item: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/20499
Title: Análisis de percepción de la brecha de Ciencia, Tecnología e Innovación entre ecuador con respecto a Argentina, Chile y Colombia
Authors: Escobar Urbina, Boris Gabriel
Keywords: CIENCIA
INNOVACIÓN
EMPLEADOS PÚBLICOS
Issue Date: 1-Oct-2019
Publisher: Quito, 2019.
Citation: Escobar Urbina, B. G. (2019). Análisis de percepción de la brecha de Ciencia, Tecnología e Innovación entre ecuador con respecto a Argentina, Chile y Colombia. 109 hojas. Quito : EPN.
Abstract: This degree work studies the perceptions of the actors that converge in the national system of Science, Technology and Innovation (STI) of Ecuador with respect to the gap that exists between this country and three selected countries of Latin America (Argentina, Chile and Colombia). To achieve this, in-depth semi-structured interviews were conducted with fifteen actors of the Ecuadorian STI national system, which were identified as being: (1) Academic authorities of Higher Education Institutions, (2) Researchers and directors of research centers linked to Higher Education Institutions and Public Research Institutes, (3) Government Servants working in the planning and control entities, which are responsible for generating public Science, Technology and Innovation policies in Ecuador. With the information collected, a word frequency query was carried out, in addition to a categorization and coding of information. Then a reflection was made of the results obtained with the interviews conducted in contrast to the existing theory in this regard. The final part of this work describes the conclusions of the study carried out, detecting significant points and significant barriers of the national STI system, as well as important axes that generate the STI gap between Ecuador in respect of Argentina, Chile and Colombia.
Description: El presente trabajo de titulación estudia las percepciones de los actores que convergen en el sistema nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación (CTI) de Ecuador con respecto a la brecha que existe entre este país y tres países seleccionados de Latinoamérica (Argentina, Chile y Colombia). Para lograrlo se realizaron entrevistas a profundidad semiestructuradas a quince actores del sistema nacional CTI ecuatoriano, los cuales fueron identificados por ser: (1) Autoridades académicas de Instituciones de Educación Superior, (2) Investigadores y directores de centros de investigación ligados a Instituciones de Educación Superior y a Institutos Públicos de Investigación, (3) Funcionarios Públicos que trabajen en las entidades de planificación y control, que se encarguen de generar políticas públicas de Ciencia, Tecnología e Innovación en el Ecuador. Con la información recolectada se realizó una consulta de frecuencia de palabras, además de una categorización y codificación de información. Después se ejecutó una reflexión de los resultados obtenidos con las entrevistas realizadas en contraste con la teoría existente al respecto. La parte final de este trabajo describe las conclusiones del estudio realizado, detectando puntos destacables y barreras significativas del sistema nacional CTI, además de ejes de importancia que generan la brecha CTI entre Ecuador con respecto a Argentina, Chile y Colombia.
URI: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/20499
Appears in Collections:Tesis Ingeniería Empresarial (IEMP)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CD 9987.pdf2,73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.