Please use this identifier to cite or link to this item: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/20537
Title: Análisis del proceso de comercialización en el mercado Iñaquito: principales actores y dinámica
Authors: Chavarrea Centeno, Carlos Marcelo
Keywords: ECONOMÍA
ESTADÍSTICA
MERCADO
Issue Date: 19-Jul-2019
Publisher: Quito, 2019.
Citation: Chavarrea Centeno, C. M. (2019). Análisis del proceso de comercialización en el mercado Iñaquito: principales actores y dinámica. 57 hojas. Quito : EPN.
Abstract: This Master's thesis analyzes social composition in the Iñaquito market (La Carolina).The popular markets from its creation to the present dynamize the economy of the city and facilitate access to any kind of consumer considering non-discriminatory places that promote interpersonal communication between its actors. This research has a non-experimental descriptive approach since it is based on the observation of demographic variables through its main actors (traders, consumers and suppliers The study was done in 2019 with structured questions so were applied to both merchants and consumers that allowed us to characterize these actors and identify the main motivations of consumers. In merchants, 78.7% of females predominate, most of them aged between 40 and 72 years, evidencing the absence of young traders who currently do not find this type of profession attractive. Income levels are relatively variable according to each section, clearly identifying enhanced and non-powered sections. Consumers predominate in the male sex 62.9%, relatively young age 20 to 45 years whose income exceeding 1000 dollars 61%, have a level of education of third and fourth level, also identified factors such as hygiene, safety, quality and access to parking lots that encourage consumption in this market. This study allowed us to make a diagnosis of the current market situation, which will be a reference for the management and implementation of improvements in the market.
Description: Esta tesis de Maestría analiza la composición social en el mercado Iñaquito (La Carolina). Los mercados populares desde su creación hasta la actualidad dinamizan la economía de la ciudad y facilitan el acceso a cualquier tipo de consumidor considerándose lugares no discriminatorios que promueven la comunicación interpersonal entre sus actores. Esta investigación tiene un enfoque descriptivo no experimental ya que se basa en la observación de variables demográficas a sus principales actores (comerciantes, consumidores y proveedores). El estudio se realizó en el año 2019 mediante preguntas estructuradas tanto a comerciantes y consumidores que nos permitieron caracterizar estos actores e identificar las principales motivaciones de los consumidores. En los comerciantes predomina el sexo femenino 78,7%, los cuales en su mayoría se encuentran en edades comprendidas de 40-72 años evidenciando la ausencia de comerciantes jóvenes quienes actualmente no ven atractivo este tipo de profesión. Los niveles de ingresos son relativamente variables según cada sección, identificando claramente secciones potenciadas y no potenciadas. En los consumidores predomina el sexo masculino 62,9%, de edad relativamente joven 20 a 45 años cuyos ingresos superan los 1000 dólares 61%, presentan un nivel de educación de tercer y cuarto nivel, además se identificaron factores como la higiene, seguridad, calidad y acceso a parqueaderos que incentivan el consumo en este mercado.
URI: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/20537
Appears in Collections:Tesis Maestría en Administración de Empresas (FCA)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CD 10030.pdf2,3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.