Please use this identifier to cite or link to this item: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/20580
Title: Determinación del nivel de innovación dentro del sector metalmecánico aplicando un modelo de evaluación de capacidades, resultados e impactos. Caso de estudio: SEDEMI S.C.C.
Authors: Guayta Valladares, Nelson Eduardo
Keywords: INNOVACIÓN
METALMECÁNICA
MODELO DE EVALUACIÓN
Issue Date: 16-Oct-2019
Publisher: Quito, 2019.
Citation: Guayta Valladares, N. E. (2019). Determinación del nivel de innovación dentro del sector metalmecánico aplicando un modelo de evaluación de capacidades, resultados e impactos. Caso de estudio: SEDEMI S.C.C. 71 hojas. Quito : EPN.
Abstract: Innovation is considered a business development factor; therefore, the continuous improvement of innovation activities is the key to success. Innovation conduces companies to enhance their performance and, in this way, it makes companies more competitive improving at the same time living standards. Nowadays, there are not evidence about quantification of the innovation level in the Ecuadorian metalworking industrial sector. However, this is a relevant productive sector, so it is important to know its innovation level. The aim of this research is to estimate the innovation level in the company SEDEMI S.C.C., which is a representative company of the metalworking industrial sector of Ecuador. For that a model that analyze capabilities, results and impacts of innovation in the organization has been applied in order to estimate its innovation level; for the model application, two dimensions (implementation and importance) have been considered. Data has been collected through a questionnaire that evaluates the capabilities, results and impacts of innovation in the organization. Then, there was applied a principal component analysis in order to find the factors that better represent these three aspects (capabilities, results and impacts of innovation). Subsequently, the results obtained were compared with a baseline generated in previous researches. The results show that SEDEMI has an innovation behavior similar to the innovation behavior observed in other organizations of its regional business environment. Moreover, it is important to note that SEDEMI business model is focused on the satisfaction of client needs, then, its innovation objectives usually consider this approach. Finally, the existence of innovations in SEDEMI is observed, but there is not improved any formal procedures to promote and record the realize innovations, for this reason usually innovations are not visualized.
Description: La innovación es considerada como un factor del desarrollo empresarial, por ello, el desarrollo de la actividad continua de innovación es la clave para el éxito. La innovación permite aumentar el rendimiento de las empresas y volverlas más competitivas, así como también mejorar los estándares de vida. En la actualidad no existen estimaciones el nivel de innovación en el sector metalmecánico del Ecuador y al ser éste un sector productivo relevante es transcendental conocer su nivel de innovación. La presente investigación tiene como finalidad determinar el nivel de innovación dentro de la empresa SEDEMI S.C.C. que es una empresa representativa dentro del sector metalmecánico del Ecuador. Se ha aplicado un modelo que a través de medir las capacidades, resultados e impactos de innovación en la organización estima el nivel de innovación, considerando las dimensiones de implementación e importancia. Sobre los datos recolectados por medio de un cuestionario que evalúa las capacidades, resultados e impactos de innovación de la organización se aplicó un análisis de componentes principales para encontrar los factores que representan la información de estos tres aspectos y posteriormente se compararon los resultados obtenidos con una línea base generada en investigaciones previas. Los resultados indican que SEDEMI tiene un comportamiento en aspectos de innovación similar al de otras organizaciones de su entorno empresarial regional. Adicionalmente, se destaca que el modelo de negocio de SEDEMI está enfocado hacia satisfacer las necesidades del cliente, por eso sus objetivos de innovación deberían considerar este enfoque. Finalmente se observa la existencia de innovaciones dentro de SEDEMI, pero faltan procedimientos formales que las promuevan y registren, por esta razón las innovaciones no suelen ser visualizadas.
URI: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/20580
Appears in Collections:Tesis Maestría en Administración de Empresas (FCA)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CD 10077.pdf2,77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.