Please use this identifier to cite or link to this item: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/21259
Title: Estratificación Socioeconómica de los Estudiantes de una Universidad Pública del Ecuador
Authors: Flores Aceicha, Katherine Fernanda
Mantilla Valenzuela, Masiel Anahí
Keywords: ESTRATOS SOCIALES
EDUCACIÓN PÚBLICA
ECONOMETRÍA
Issue Date: 2-Dec-2020
Publisher: Quito, 2020.
Citation: Flores Aceicha, K. F. & Mantilla Valenzuela, M. A. (2020). Estratificación Socioeconómica de los Estudiantes de una Universidad Pública del Ecuador. 137 hojas. Quito : EPN.
Abstract: Social stratification allows classifying the members of a society into groups considering aspects such as: occupation, status, education, income, social capital, among others. To carry out this classification, different methodologies are used, in addition, there are several classification methods, which use both quantitative and qualitative data, therefore, the decision to implement any of these depends on the nature of the data. Most studies on stratification present some limitations because they consider income as a fundamental factor in socioeconomic level, which has been criticized for not revealing exactly the situation and conditions of the quality of life of households. However, in Ecuadorian universities, especially in the university under study, socioeconomic stratifications are still carried out, considering income as a fundamental factor to stratify students in order to establish criteria for paying tuition and fees. Therefore, the present study aims to construct a socioeconomic index with a multidimensional approach based on categorical variables, without considering admission, in order to characterize its students. For this, a methodology consisting of several stages was implemented: descriptive analysis, optimal scaling, x principal component analysis, cluster analysis (k-modes algorithm) and internal robustness analysis. The results reveal that the majority of the students of said university are located in the C + and C- strata.
Description: La estratificación social permite clasificar a los integrantes de una sociedad en grupos considerando aspectos como: la ocupación, el estatus, la educación, los ingresos, el capital social, entre otros. Para realizar esta clasificación se usan diferentes metodologías, además, existen varios métodos de clasificación, mismos que utilizan tanto datos cuantitativos como cualitativos, por tanto, la decisión de la implementación de cualquiera de estos dependerá de la naturaleza de los datos. La mayoría de estudios sobre estratificación presentan algunas limitaciones debido a que consideran al ingreso como factor fundamental en el nivel socioeconómico, lo cual ha sido criticado por no revelar de manera exacta la situación y condiciones de la calidad de vida de los hogares. Sin embargo, en las universidades ecuatorianas, especialmente, en la universidad objeto de estudio aún se realizan estratificaciones socioeconómicas considerando al ingreso como un factor fundamental para estratificar a los estudiantes con el fin de establecer criterios en el pago de las matrículas y aranceles. Por lo expuesto, el presente estudio tiene como objetivo construir un índice socioeconómico con enfoque multidimensional basado en variables de tipo categórico, sin considerar al ingreso, con el fin de caracterizar a los estudiantes de la misma. Para esto, se implementó una metodología que consta de varias etapas: Análisis descriptivo, escalamiento óptimo, análisis de componentes principales, análisis clúster (algoritmo k-modas) y análisis de robustez interna. Los resultados revelan que la mayoría de los estudiantes de dicha universidad se encuentran ubicados en los estratos C+ y C-.
URI: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/21259
Appears in Collections:Tesis Ciencias Económicas y Financieras (ICEF)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CD 10775.pdf1,96 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.