Please use this identifier to cite or link to this item: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/21525
Title: Capacidades de las redes de franquicia y su influencia en la forma de gobernanza
Authors: Narváez Almeida, Shirley Jamileth
Vilcacundo Ulloa, Diego Andrés
Keywords: FRANQUICIA
ECONOMETRÍA
GOBERNANZA
Issue Date: 30-Mar-2021
Publisher: Quito, 2021.
Citation: Narváez Almeida, S. J. & Vilcacundo Ulloa, D. A. (2021). Capacidades de las redes de franquicia y su influencia en la forma de gobernanza. 62 hojas. Quito : EPN.
Abstract: The present research aims to determine how the proportion of single-unit franchising (SUF) and multiple-unit franchising (MUF) could be affected by the internal capabilities of the franchise. This is an empirical analysis for Brazilian franchises; based on the theory of organizational capabilities, dynamical capabilities, and relational governance. The applied methodology includes (i) analysis of the principal components for the realization of indicators related to the experience and the participation of the franchisee, the communication and trust between franchisor and franchisee, and the uniformity and innovation of the networks; (ii) Bayesian Model Averaging (BMA) for the election of the subset of variables that better explain the dependent variables; and (iii) the specification of two generalized linear models (GLM). The study suggests that the experience has a negative relation to the election of SUF, and the franchisor-franchisee trust a positive one to the election of MUF. Meanwhile, communication has an opposite effect between the election of either SUF or MUF as the way of governance by the franchisor.
Description: Esta investigación tiene como finalidad determinar cómo la proporción de unidades franquiciadas simples (SUF) y múltiples (MUF) pueden ser afectadas por las capacidades internas de la franquicia. Se trata de un análisis empírico para franquicias brasileñas, basado en la teoría de las capacidades organizativas, capacidades dinámicas y la gobernanza relacional. La metodología aplicada, incluye, (i) análisis de componentes principales para la realización de indicadores relacionados a la experiencia y participación del franquiciado, la comunicación y confianza franquiciador-franquiciado y la uniformidad e innovación de las redes, (ii) Bayesian Model Averaging (BMA) para la selección del subconjunto de variables que explican mejor a las variables dependientes y (iii) la especificación de dos modelos lineales generalizados (GML). El estudio sugiere que, la experiencia tiene una relación negativa con la elección de SUF y la confianza franquiciador-franquiciado una relación positiva con la elección de MUF. Mientras que, la comunicación tiene un efecto contrario entre la elección de SUF o MUF como forma de gobernanza por parte del franquiciador.
URI: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/21525
Appears in Collections:Tesis Ciencias Económicas y Financieras (ICEF)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CD 11018.pdf552,91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.