Please use this identifier to cite or link to this item: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/21667
Title: Impacto de la cooperación entre agentes en la intensidad de innovación de las empresas en Ecuador.
Authors: Flores Macías, Jaime Andherlys
Velasteguí Hinojosa, Jhonatan David
Keywords: EMPRESAS INNOVADORAS
ECONOMETRÍA
Issue Date: 5-May-2021
Publisher: Quito, 2021
Citation: Flores Macías, J. A. & Velasteguí Hinojosa, J. D. (2021). Impacto de la cooperación entre agentes en la intensidad de innovación de las empresas en Ecuador. 102 hojas. Quito : EPN.
Abstract: Innovation is crucial for the survival and economic growth of a firm. However, due to the complexity involved in achieving significant innovative development, the literature recommends cooperation between agents as a relevant strategy to innovate. The main objective of this study is to determine the effect of cooperation between agents on the innovation intensity of Ecuadorian companies. For this purpose, data are obtained from the National Survey of Innovation Activities (ACTI) for the periods 2009-2011 and 2012-2014, and a Tobit model is estimated. The results indicate that cooperation with clients, competitors, universities and other research institutions has a positive impact on sales of innovative products of a firm. On the other hand, cooperation with suppliers has a negative effect on innovation. Finally, some factors such as the academic level of employees, the firm size, the economic sector and the R&D expenditure also influence the innovative performance of companies in Ecuador.
Description: La innovación es crucial para la supervivencia y el crecimiento económico de una firma. Sin embargo, dada la complejidad que implica alcanzar un desarrollo innovador significativo, la literatura recomienda a la cooperación entre agentes como una estrategia relevante para innovar. El objetivo principal de este estudio es determinar el efecto de la cooperación entre agentes en la intensidad de innovación de las empresas ecuatorianas. Para este propósito, se obtuvieron los datos a partir de la Encuesta Nacional de Actividades de Ciencia, Tecnología e Innovación (ACTI), para los periodos 2009-2011 y 2012-2014, y se estimó un modelo Tobit. Los resultados indican que la cooperación con clientes, empresas competidoras, universidades y otras instituciones investigativas tiene un impacto positivo en las ventas de productos innovadores de una firma. Por otro lado, la cooperación con proveedores arroja un efecto negativo en la innovación. Finalmente, algunos factores como el nivel de educación de los trabajadores, el tamaño de las empresas, el sector económico y el gasto en I + D también son influyentes en el desempeño innovador de las empresas en Ecuador.
URI: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/21667
Appears in Collections:Tesis Ciencias Económicas y Financieras (ICEF)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CD 11147.pdf692,54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.