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Title: Análisis bibliométrico del concepto de neuromarketing en américa latina en el periodo 2015-2020.
Authors: Cevallos Martinez, Bryan Alexander
Keywords: MARKETING
MERCADEO
Issue Date: 9-Sep-2021
Publisher: Quito, 2021
Citation: Cevallos Martinez, B. A. (2021). Análisis bibliométrico del concepto de neuromarketing en américa latina en el periodo 2015-2020. 74 hojas. Quito : EPN.
Abstract: Neuromarketing has come to position itself as a trend that is revolutionizing commercial research with the support of new ICTs; Therefore, this interdiscipline has caused interest as a tool and field of knowledge. The objective of this research work was to present the state of the neuromarketing issue in Latin America in the 2015-2020 period, by collecting, reviewing and analyzing 47 academic articles related to the concept of neuromarketing, obtained through the different databases of data, catalogs or directories that index these publications. The methodology used was of mixed research nature with an exploratory and descriptive scope, the data was obtained through a non-exploratory design. In the data collection process, different academic web databases were navigated, obtaining characteristics of each document, therefore all the data was consolidated in a cross-sectional matrix. For the analysis of these data, spreadsheets, the Vosviewer software, and the Atlas TI software were used, highlighting the considerable points of relevance through three fundamental pillars characteristic of academic production, conceptualization and meanings, and finally its trends and current applications. In this way, the results obtained showed that academic production regarding the concept of neuromarketing had its greatest boom in 2017, some authors place neuromarketing as an interdiscipline due to its integration of marketing and neurosciences.
Description: El neuromarketing ha llegado a posicionarse como una tendencia que esta revolucionando la investigación comercial con el apoyo de las nuevas TIC’s ;por lo cual, esta interdisciplina ha causado interés como herramienta y campo de conocimiento. El presente trabajo de investigación tuvo como objetivo presentar el estado de la cuestión de neuromarketing en Latinoamérica en el periodo 2015-2020, mediante la recolección, revisión y análisis de 47 artículos académicos relacionados con el concepto del neuromarketing, obtenidos por medio de las distintas bases de datos, catálogos o directorios que indexan estas publicaciones. La metodología utilizada tuvo como naturaleza de investigación mixta con un alcance exploratorio y descriptivo, los datos se obtuvieron mediante un diseño no exploratorio. En el proceso de recolección de datos se navego por diferentes bases de datos académicas web obteniendo características propias de cada documento, por consiguiente se consolido en una matriz de corte transversal todos los datos. Para el análisis de estos datos se usó hojas de cálculo, el software Vosviewer, y el software Atlas TI, realzando los puntos considerables de relevancia a través de tres pilares fundamentales características de la producción académica, conceptualización y significados, y por último sus tendencias y aplicaciones actuales. De esta manera, los resultados arrojados demostraron que la producción academica en cuanto al concepto de neuromarketing tuvo su mayor auje en el 2017, algunos autores situan al neuromarketing como una interdisciplina por su integración del marketing y las neurociencias.
URI: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/21830
Appears in Collections:Tesis Ingeniería Empresarial (IEMP)

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