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Título: Diseñar dashboards estratégicos como herramienta de negocios para la toma de decisiones en la empresa High Systems Analytics.
Autor: Ñauñay Colcha, Jorge Luis
Palabras clave: SISTEMAS DE INFORMACIÓN
TECNOLOGÍA DE LA INFORMACIÓN
ANÁLISIS DE DATOS
PROTECCIÓN DE DATOS
TOMA DE DECISIONES
VISUALIZACIÓN DE DATOS
Fecha de publicación: mar-2022
Editorial: Quito : EPN, 2022
Citación: Ñauñay Colcha, J. L. (2022). Diseñar dashboards estratégicos como herramienta de negocios para la toma de decisiones en la empresa High Systems Analytics. 68 páginas. Quito : EPN.
Resumen: Due to the development of information technology, companies have a large amount of data stored, which creates great difficulties in processing the most relevant data. This can be solved through a dashboard that answers many questions from the company. Once a company has identified the need for a dashboard, senior management together with technicians must decide what to include in its dashboard, in order to support decision making. One of the objectives of this work is to use a tool that best suits the needs of the High Systems Analytics company. To do this, it begins by describing the main characteristics, types and benefits of dashboards. Then, an analysis of the most used software tools for creating dashboards has been carried out, which according to the Gartner quadrant of February 2021, the leading tools are Microsoft, Tableau and QlikView. Once the comparative analysis was completed evaluating characteristics, functionalities, costs, adaptability and processing of each one, QlikView was chosen, with an acceptance by the company of 82.5 points out of 100. Another objective of this work was to create a strategic dashboard that is addressed to senior management. The implementation of the dashboard was carried out using the VROps methodology, for which the following steps are followed: define the objective of the dashboard, plan a workflow, know the data, choose the widgets (types of graphs), plan interactions, tests of handling, and finally refinement and maintenance. In the phase of knowing the data, a data cleaning software module was generated, which allows validating and correcting the numerical values before loading them into the QlikView tool. With the initial data load, a strategic dashboard of sales and products was generated as a business tool, allowing effective management of products and sales. Finally, a survey was conducted aimed at the decision makers of the company, the result of which was greater than 90%, which allows us to conclude that the implementation of the strategic dashboard improved the decision-making process.
Descripción: Debido al desarrollo de la tecnología de la información, las empresas tienen una gran cantidad de data almacenada, lo que genera grandes dificultades para procesar la data más relevante. Uno de los objetivos de este trabajo es usar una herramienta que más se adapte a la necesidad de la empresa High Systems Analytics. Para ello, se inicia describiendo las principales características, tipos y beneficios de los dashboards. Después, se ha realizado un análisis de las herramientas de software más utilizadas para la creación de dashboard, que de acuerdo con el cuadrante de Gartner de febrero del 2021 las herramientas líderes son Microsoft, Tableau y QlikView, finalizado el análisis comparativo evaluando características, funcionalidades, costos, adaptabilidad y procesamiento de cada una, se eligió QlikView, con una aceptación por parte de la empresa de 82,5 puntos sobre 100. La implementación del dashboard se realizó mediante la metodología VROps, adicional se generó un módulo de software de limpieza de datos, que permite validar y corregir los valores numéricos antes de realizar la carga a la herramienta QlikView. Con la carga de datos inicial se generó un dashboard estratégico, permitiendo gestionar de forma efectiva los productos y ventas, finalmente mediante una encuesta dirigida a los decisores de la empresa, el resultado de ésta fue mayor al 90%, lo que nos permite concluir que la implementación del dashboard estratégico mejoró el proceso de toma de decisiones.
URI: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/22591
Tipo: masterThesis
Aparece en las colecciones:Tesis MAESTRÍA EN SISTEMAS DE INFORMACIÓN MENCIÓN INTELIGENCIA DE NEGOCIOS Y ANALÍTICA DE DATOS MASIVOS (FIS)

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