Please use this identifier to cite or link to this item: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/15043
Title: Sistema de realidad aumentada para ayuda a personas con deficiencia mental leve
Authors: Rosero Negrete, Diego Javier
Vela Ortiz, Armando Gabriel
Keywords: Ingeniería de software
Aplicaciones móviles
Realidad aumentada
Issue Date: 7-Mar-2016
Publisher: Quito, 2016.
Citation: Rosero Negrete, D. J., & Vela Ortiz, A. G. (2016). Sistema de realidad aumentada para ayuda a personas con deficiencia mental leve. 198 hojas. Quito : EPN.
Abstract: People with mental mild mental disability have ubication problems. This titling project presents the development of a mobile application for helping people with mild mental disabilities. Such app, implemented for devices with Android operative system, provides people's localization and return them to their housing site. The main features allow both the marking of the housing site as the known points by the user. This serves as input to generate the return path. In addition, the application allows viewing of sites known as augmented reality objects to assist the return to housing. Project development was realized by Scrum Methodology. Development tools used by the team was Android Studio IDE, Augmented Reality use the framework Beyondar and Api´s Google Maps. Measurements made on the basis of ease of use, correct functioning and user satisfaction, was made to a group of 9 users and 7 responsible. They helped define the acceptance of the app. Notably as the most important parameter is the usability. This result was 82%, which certifies that the app meets the required ease for people with mild mental disabilities.
Description: Personas con discapacidad mental leve presentan problemas de pérdida de memoria y de ubicación espacial. Este proyecto de titulación presenta el desarrollo de una aplicación móvil para la ayuda a personas con deficiencia mental leve. Tal aplicación, implementada para dispositivos móviles, facilita la localización de las personas y el retorno a su lugar de vivienda. Las principales características permiten el marcaje del sitio de vivienda y los sitios conocidos por el usuario. Esto sirve de insumo para generar la ruta de retorno. La aplicación permite la visualización de sitios conocidos como objetos de realidad aumentada para colaborar con el regreso a la vivienda. El desarrollo del proyecto se realizó bajo la metodología ágil Scrum. La herramienta de desarrollo fue Android Studio, mientras que para implementar el módulo de realidad aumentada se utilizó el framework BeyondAR al igual que para los mapas se implementó bajo las APIs de Google Maps. Las mediciones se las realizaron mediante facilidad de uso, funcionamiento y satisfacción de usuario, esto permitió definir la aceptación de la aplicación. Este resultado fue de 82% lo cual certifica que la aplicación cumple con la facilidad requerida para personas con discapacidad mental leve.
URI: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/15043
Appears in Collections:Tesis Sistemas Informáticos y de Computación (ISIS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CD-6856.pdf8,05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.