Please use this identifier to cite or link to this item: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/20445
Title: Mapeo entre los grupos de áreas de proceso para “Ingeniería y Aseguramiento del éxito del Producto” del modelo CMMI-DEV v.1.3 con la norma ISO 90003:2014
Authors: García Pazmiño, Roberto Xavier
Keywords: DESARROLLO (SOFTWARE)
CALIDAD
GESTIÓN
Issue Date: 13-Aug-2019
Publisher: Quito, 2019.
Citation: García Pazmiño, R. X. (2019). Mapeo entre los grupos de áreas de proceso para “Ingeniería y Aseguramiento del éxito del Producto” del modelo CMMI-DEV v.1.3 con la norma ISO 90003:2014. 53 hojas. Quito : EPN.
Abstract: Organizations require certify the quality of their products and services, which leads to the need to implement one or several models in an integrated manner. CMMI is a reference model that seeks to improve processes throughout the organization. ISO 9000-3 "Guide for the application of ISO 9001: 2014 for the development, implementation and maintenance of software" is based on the quality control in the development of information systems, in the life cycle and the software quality. Given that, in the Ecuador, these are the most widespread standards, when an organization that has ISO 90003: 2014 certified, it would be useful to know the level of maturity of the processes linked with the engineering and assurance of the product. Thus, it is necessary perform a comparative study between the models that is synthesized by a mapping. From the mapping performed it was obtained that VER (Verification), VAL (Validation) and REQ (Requirements) are the process areas that correspond to 4 processes of ISO 90003, TS (Technical Solution) has correspondence with three processes, RD (Requirements Management) sample correspondence with 2 processes, RSK (Risk Management) and PI (Product Integration) correspond to a process
Description: Las organizaciones requieren certificados que acrediten la calidad de sus productos y servicios, lo que conlleva a la necesidad de implementar uno o varios modelos de manera integrada. CMMI es un modelo de referencia que busca la mejora de procesos en toda la organización. ISO 9000-3 “Guía para la aplicación de ISO 9001:2014 para el desarrollo, implementación y mantenimiento del software”, se basa en el control de calidad en el desarrollo de sistemas de información, en el ciclo de vida y la calidad del software. Dado que, en el medio ecuatoriano, estos son los estándares más difundidos, cuando una organización que se ha certificado ISO 90003:2014, le es de utilidad conocer el nivel de madurez de los procesos ligados con la ingeniería y aseguramiento del producto, es necesario realizar un estudio comparativo entre los modelos que es sintetizado por un mapeo. Del mapeo realizado se obtuvo que VER (Verificación), VAL (Validación) y REQ (Requisitos) son las áreas de proceso que tienen correspondencia con 4 procesos, TS (Solución Técnica) tiene correspondencia con tres procesos, RD (Gestión de Requisitos) muestra correspondencia con 2 procesos, RSK (Gestión de Riesgos) y PI (Integración del producto) tienen correspondencia con un proceso
URI: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/20445
Appears in Collections:Tesis Sistemas Informáticos y de Computación (ISIS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CD 9926.pdf2,41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.