Please use this identifier to cite or link to this item: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/20455
Title: Desarrollo de dos aplicaciones accesibles para personas con discapacidad intelectual para INSFIDIM
Authors: Castillo Abad, Ana Cristina
Keywords: INGENIERIA DE SOFTWARE
DESARROLLO (SOFTWARE)
CALIDAD DE SOFTWARE
Issue Date: 2-Aug-2019
Publisher: Quito, 2019.
Citation: Castillo Abad, A. C. (2019). Desarrollo de dos aplicaciones accesibles para personas con discapacidad intelectual para INSFIDIM. 99 hojas. Quito : EPN.
Abstract: The present integrative project was carried out in conjunction with the communication and language therapists of the Motor Disability Fiscal Institute. The students of this institute mostly have intellectual disabilities. The therapists give specialized classes to each of their students to help them with their education, for which they require personalized tools that help in the learning. The objective of this project is to develop two accessible applications for people with intellectual disabilities for the Motor Disability Fiscal Institute. For the development of the applications, User Experience was used in conjunction with the Prototyping paradigm. The plans used in User Experience are: strategy, scope, structure, skeleton and surface. Three prototypes of the applications were developed: low fidelity, medium and high fidelity. Each prototype was evaluated, in the last prototype we used the happiness and task success categories of Heart (Google), and Mobile App Rating Scale. Tasks success and the satisfaction survey show that the therapists made it easy for them to understand and use the applications. In addition, they show appreciation for the general design of the applications. The score obtained in the Mobile App Rating Scale was 4.51 out of 5, which means that it has an acceptable quality. User Experience and Prototyping in conjunction with Mobile App Rating Scale and Web Content Accessibility Guidelines 2.1, allowed to verify that the applications have a good design, understandable navigability, correct functionalities, is easy to use, and above all that, they fulfill their purpose, the which are: therapist data management, student, sequence of actions and alternative communication, and assist in the learning of sequence of actions and alternative communication through the use of games.
Description: El presente proyecto integrador se realizó en conjunto con las terapeutas de comunicación y lenguaje del Instituto Fiscal de Discapacidad Motriz. Los estudiantes de este instituto en su mayoría poseen discapacidad intelectual. Las terapeutas imparten clases especializadas a cada uno de sus estudiantes para ayudarlos con su educación, por lo cual requieren de herramientas personalizadas que ayuden en el aprendizaje. El objetivo de este proyecto es desarrollar dos aplicaciones accesibles para personas con discapacidad intelectual para Instituto Fiscal de Discapacidad Motriz. Para el desarrollo de las aplicaciones se utilizó Experiencia de Usuario en conjunto con el paradigma del Prototipado. Los planos utilizados en Experiencia de Usuario son: estrategia, alcance, estructura, esqueleto y superficie. Se desarrolló tres prototipos de las aplicaciones: baja fidelidad, media y alta fidelidad. Cada prototipo fue evaluado, en el último prototipo se utilizó las categorías de felicidad y éxito de las tareas de Heart (Google), y Mobile App Rating Scale. El éxito de las tareas y la encuesta de satisfacción muestran que a las terapeutas se les hizo fácil entender y usar las aplicaciones. Además, muestran agrado por el diseño general de las aplicaciones. El puntaje obtenido en la Mobile App Rating Scale fue de 4,51 sobre 5, lo que significa que tiene una calidad aceptable. Experiencia de Usuario y Prototipado en conjunto con Mobile App Rating Scale y Web Content Accessibility Guidelines 2.1 permitieron comprobar que las aplicaciones cuentan con un buen diseño, navegabilidad entendible, funcionalidades correctas, fáciles de usar y sobre todo que cumplen con sus propósito, los cuales son: gestión de datos de terapeuta, estudiante, secuencia de acciones y comunicación alternativa, y asistir en el aprendizaje de secuencia de acciones y comunicación alternativa a través del uso de juegos.
URI: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/20455
Appears in Collections:Tesis Sistemas Informáticos y de Computación (ISIS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CD 9937.pdf9,11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.