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Title: Procesos puntuales espaciales y sus aplicaciones : procesos puntuales de Thomas.
Authors: Lara Cifuentes, Armando Francisco
Keywords: CLUSTER
INTENSIDAD EN LA RED
PROCESOS DE THOMAS
PATRÓN PUNTUAL
MATEMÁTICAS
Issue Date: 22-Oct-2024
Publisher: Quito : EPN, 2024.
Citation: Lara Cifuentes, A.F.(2024). Procesos puntuales espaciales y sus aplicaciones : procesos puntuales de Thomas. 56 páginas. Quito : EPN.
Abstract: Traffic accidents are the second leading cause of death in Ecuador accor ding to Primicias magazine. Until 2021, they were the eighth leading cause, which is quite surprising as in just three years, they moved up six positions. In this project, a study of point processes in space and on the network is conducted to model the intensity of traffic accidents recor ded in the Eugenio Espejo zonal administration between 2017 and 2023. Using records up to 2022, the intensity is estimated and, subsequently, new data is simulated based on this information. These simulated data are compared with the accidents recorded in 2023 to evaluate the accu racy of the model. As a result, an estimation of the sectors with the highest risk of traf f ic accidents in the area was obtained, patterns and concentrations of accidents, as well as clusters, were identified. The results of the spatial analysis are compared with those obtained from the network analysis, highlighting the strengths and limitations of each approach. Additionally, a Thomas process is simulated and modeled to analyze the occurrence of accidents and their clustering patterns. This stochastic process allows studying the clustering patterns and provides a deeper understanding of how and why accident clusters form.
Description: Accidentes de tránsito son la segunda causa de muerte en Ecuador se gún la revista Primicias, hasta el año 2021 eran la octava causa algo que sorprende mucho pues en tan sólo tres años aumentó seis posiciones más. En este proyecto, se realiza un estudio de procesos puntuales en el espacio y en la red para modelar la intensidad de los accidentes de trán sito registrados en la administración zonal Eugenio Espejo entre 2017 y 2023. Utilizando los registros hasta el año 2022, se estima la intensidad y, posteriormente, con esa información, se simulan nuevos datos. Estos datos simulados se contrastan con los accidentes registrados en el año 2023 para evaluar la precisión del modelo. Como resultado, se obtuvo una estimación de los sectores con mayor riesgo de siniestro de tránsito en la zona, se identificaron patrones y con centraciones de accidentes, así como agrupaciones. Se comparan los re sultados del análisis espacial con los obtenidos del análisis en la red, destacando las fortalezas y limitaciones de cada enfoque. Además, se si mula y modela unproceso de Thomas para analizar la ocurrencia de acci dentes y sus patrones de agrupamiento, este proceso estocástico permite estudiar los patrones de agrupamiento y ofrece una comprensión más profunda de cómo y por qué se forman los clusters de accidentes
URI: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/25931
Type: bachelorThesis
Appears in Collections:TIC - Ingeniería Matemática Aplicada

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