Please use this identifier to cite or link to this item: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/19578
Title: Desarrollo de una aplicación web para medir el coeficiente intelectual de personas con discapacidad intelectual
Authors: Jácome Caizapasto, Luis Fernando
Keywords: DISCAPACIDAD INTELECTUAL
INGENIERIA DE SOFTWARE
CALIDAD DE SOFTWARE
APLICACIONES WEB
Issue Date: 23-Jul-2018
Publisher: Quito, 2018.
Citation: Jácome Caizapasto, L. F. (2018). Desarrollo de una aplicación web para medir el coeficiente intelectual de personas con discapacidad intelectual. 136 hojas. Quito : EPN.
Abstract: Nowadays, there are several applications to measure the Intelligence Quotient (IQ). However, these applications are not useful for measuring the IQ of people with intellectual disabilities. This project at to develop a web application to measure the IQ of people with intellectual disabilities. To solve this problem, Action Design Research (ADR) and User Experience Design (UXD) were used. Through the research of the subject, three iterations possible solutions were proposed and developed in two iterations. The first iteration produced the Alpha Prototype, which does not meet the objective of measuring the IQ of people with intellectual disabilities. This is because the Alpha Prototype when interacting directly with people with intellectual disabilities, generated stress, fatigue, and produced erroneous results. The Alpha Prototype could measure the IQ, but in cases of people with intellectual disabilities, an intermediary (therapist, parent or guardian) is needed to create an environment of trust with the patient. The second iteration resulted in the Beta Prototype, unlike the Alpha Prototype, considers the interaction with the therapist, becoming a technical tool that has the scales of Zazzo and WISC III digitized and automated. Thus, the Beta Prototype fulfills the project objective. The third iteration is the tuning of the Beta Prototype. In conclusion, the web application developed is a complementary tool that measures the IQ of people with intellectual disability, through the use of a scale and including on the interaction of the application with the therapist and the person with intellectual disability.
Description: En la actualidad, existen varias aplicaciones para medir el Coeficiente Intelectual (CI), sin embargo, estas aplicaciones no son útiles para medir el CI de personas con discapacidad intelectual. El objetivo del presente proyecto es desarrollar una aplicación web para medir el CI de personas con discapacidad intelectual. Para solucionar este problema se utilizó Action Design Research (ADR) con User Experience Design (UXD). Mediante la investigación del tema se propusieron dos posibles soluciones y se desarrollaron en tres iteraciones. La primera iteración dio como resultado el Prototipo Alpha, que no cumple el objetivo de medir el CI de personas con discapacidad intelectual. Esto debido a que el Prototipo Alpha al interactuar directamente con personas con discapacidad intelectual generaba estrés, cansancio, y produjo resultados erróneos. permitía medir el CI, pero en casos de personas con discapacidad intelectual se necesita un intermediario (terapeuta, padre de familia o tutor) que genere un ambiente de confianza con la persona con discapacidad intelectual. La segunda iteración dio como resultado el Prototipo Beta, a diferencia del Prototipo Alpha, considera la interacción con el terapeuta, convirtiéndose en una herramienta técnica que tiene digitalizadas y automatizadas las escalas de Zazzo y WISC III, y que además cumple con el objetivo del proyecto. La tercera iteración es el afinamiento del Prototipo Beta. En conclusión, la aplicación web desarrollada es una herramienta complementaría que mide el CI de personas con discapacidad intelectual, que cuenta con una escala estandarizada y que considera la interacción de la aplicación con el terapeuta y la persona con discapacidad intelectual.
URI: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/19578
Appears in Collections:Tesis Sistemas Informáticos y de Computación (ISIS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CD-8974.pdf1,46 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.