Please use this identifier to cite or link to this item: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/20559
Title: Desarrollo de una aplicación web y una aplicación móvil para la mejora de las habilidades del habla para personas con discapacidad motriz
Authors: Caiza Cargua, María José
Keywords: DESARROLLO (SOFTWARE)
CALIDAD
DISCAPACIDAD
Issue Date: 12-Nov-2019
Publisher: Quito, 2019.
Citation: Caiza Cargua, M. J. (2019). Desarrollo de una aplicación web y una aplicación móvil para la mejora de las habilidades del habla para personas con discapacidad motriz. 100 hojas. Quito : EPN.
Abstract: The present integrative project was carried out at the Instituto Fiscal de Discapacidad Motriz (INSFIDIM), which focuses on special education for people with disabilities, the way to teach is manually. For this reason, it was sought through the project to promote educational inclusion with current technologies. The objective of this integrative project is to develop a web application and a mobile application to improve the speech skills of people with motor disabilities using user experience and prototyping. For the development of the applications, user experience and prototyping were used, that helped to make user-centered applications. With the user experience plans, it was possible to obtain information about the user’s needs, objectives of the applications and technical limitations that can be presented, in addition, with the help of prototyping it was possible to digitally capture all these characteristics and perfecting the final applications. With the established information and the feedback of each prototype. A web application was designed consisting of two sections, the first administrative section in which the sequences and therapists are managed, and the second part for students with review and play of each association and sequence. These applications were evaluated with Mobile App Rating Scale (MARS), obtaining an average of 4.38, which indicates that the applications are adequate and of good quality. The applications serve as a tool for learning people with disabilities, improving speech and memory skills.
Description: El presente proyecto integrador se realizó en el Instituto Fiscal de Discapacidad Motriz (INSFIDIM), el cual se enfoca en educación especial a personas con discapacidad, la forma de enseñar es de manera manual. Por esta razón se buscó a través del proyecto realizado fomentar la inclusión educativa con las actuales tecnologías. El objetivo del presente proyecto integrador es desarrollar una aplicación web y una aplicación móvil para la mejora de las habilidades del habla de personas con discapacidad motriz utilizando prototipado y experiencia de usuario. Para el desarrollo de las aplicaciones se utilizó experiencia de usuario y prototipado, que ayudaron a realizar aplicaciones centradas en el usuario. Con los planos de experiencia de usuario se logró obtener información acerca de las necesidades del usuario, objetivos de las aplicaciones y limitaciones técnicas que se pueden presentar, además, con la ayuda de prototipado se logró plasmar de forma digital todas estas características e ir perfeccionando las aplicaciones finales. Con la información establecida y la retroalimentación de cada prototipo. Se diseñó una aplicación web conformada en dos secciones, la primera sección administrativa en la cual se gestiona las secuencias y terapeutas, además la segunda parte para estudiantes con repaso y juego de cada asociación y secuencia. Estas aplicaciones se evaluaron con Mobile App Rating Scale (MARS) obteniendo un promedio de 4,38 el cual indica que las aplicaciones son adecuadas y de buena calidad. Las aplicaciones sirven como herramienta para el aprendizaje de personas con discapacidad, mejorando habilidades del habla y memoria.
URI: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/20559
Appears in Collections:Tesis Sistemas Informáticos y de Computación (ISIS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CD 10053.pdf8,22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.