Please use this identifier to cite or link to this item: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/21422
Title: Definición del ciclo de vida del cyberbullying basado en modelamiento de tópicos
Authors: Macas Cevallos, Alexandra Vanessa
Yánez Aguiar, Angel Daniel
Keywords: SEGURIDAD INFORMÁTICA
COMUNICACIONES
CYBERBULLYING
Issue Date: 10-Feb-2021
Publisher: Quito, 2021.
Citation: Macas Cevallos, A. V. & Yánez Aguiar, A. D. (2021). Definición del ciclo de vida del cyberbullying basado en modelamiento de tópicos. 37 hojas. Quito : EPN.
Abstract: Nowadays, cyberbullying cases are more common due to free access to technological resources. Studies related to this phenomenon from the fields of computer science and computer security are still limited. Several factors such as the access to specific databases on cyberbullying, the unification of scientific criteria that assess the nature of the problem, or the absence of real proposals that prevent and mitigate this problem could motivate the lack of interest by researchers in the field of information security to generate significant contributions. This research proposes a cyberbullying life cycle model through topic modeling and conceptualizes the different stages of the attack considering criteria associated with computer attacks. This proposal is supported by a review of the specific literature and knowledge bases gained from experiences of victims of online harassment and tweets from attackers.
Description: En la actualidad, los casos de cyberbullying son más comunes debido al libre acceso a los recursos tecnológicos. Estudios relacionados con este fenómeno en los campos de la ciencia de la computación y la seguridad informática aún son limitados. Varios factores como el acceso a bases de datos específicas sobre cyberbullying, la unificación de criterios científicos que evalúan la naturaleza del problema, o la ausencia de propuestas reales que prevengan y mitiguen esta problemática podrían motivar el desinterés de los investigadores en el campo de la seguridad de la información para generar aportes significativos. Esta investigación propone un modelo de ciclo de vida del cyberbullying mediante modelado de temas y conceptualiza las diferentes etapas del ataque considerando criterios asociados con los ataques informáticos. Esta propuesta se apoya en una revisión de la literatura específica y las bases de conocimiento obtenidas de las experiencias de las víctimas de cyberbullying y tweets de los atacantes.
URI: http://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/21422
Type: bachelorThesis
Appears in Collections:Tesis Sistemas Informáticos y de Computación (ISIS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CD 10913.pdf4,06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.